2014. június 2.

Instant fagyi

Még teljesen a recept hatása alatt állok. Pár napja vágtam ki egy hétvégi mellékletből James Martin instant fagylalt receptjét, s nagyon jónak találom. Mindössze egy jó kis robotgép kell hozzá, vagy turmixgép, amelyik elbírja a jeges dolgokat, s nem hal be hangosan köhögve, ha fagyott gyümölccsel találja magát szembe.

Hozzávalók:

400 g fagyasztott eper (málnával próbálkoztam)
50 g kristálycukor (a finomabb szemű fajtát javasolnám)
150 g író vagy joghurt (lehet görög, gyümölcsjoghurt, vagy sima joghurt, ha író nincs)
kiskanál vanília esszencia (kihagytam)

A hozzávalókat belerakom a robotgépbe, vagy turmixgépbe, és simára turmixolom. Ennyi! Finom, krémes, teljesen fagyi állagú masszát kapunk. Egyetlen hátránya, ha ezt annak lehet nevezni, hogy azonnal tálalni kell - mi ketten megettük V.-vel az egész adagot. A málna magjai kicsit zavaróak lehetnek, de a friss íz feledtetett minden fogak közé szorult kellemetlenséget. 

Ma eperrel fogom kipróbálni, tegnap fagyasztva nem kaptunk, csak frisset, ők most negyedelve várnak sorsukra a mélyhűtőben. Csak annyi gondom volt vele, hogy a turmixgépem (melynek edénye az alja felé keskenyedő) nem akarta elsőre elvinni az egész fagyasztott málnaszemeket, állandóan le kellett állítanom a keverést, s letömködnöm a gyümölcsöket az aljára. Egy széles edényű, késes robotgép a legjobb a pépesítéshez.

Most ennél jobb, intenzíven gyümölcsös fagyireceptet nem tudok hamarjában, szerintem remek. Este V. rebarbarajoghurtjával fogjuk megcsinálni.

***

Ültettem retket végül, óriási cserépbe. A hétvégi kertészkedésem kimerült abban, hogy kimentem a közösségi kiskertbe, szegélyt nyírni, mert a kertészek - bármennyire lelkesen nyírják a kiskert füvét -, a sövény tövében lévő fűvel nem bírnak, s nem is várhatjuk el tőlük, hpgy még azt is csinosítgassák. Már ez is igen rendes tőlük, hogy a gépükkel kerülgetik az ágyásokat, hiszen annak a területnek a lenyírása majdnem annyi idejükbe kerül, mint az összes többi, megbontatlan földterület lenyírása a telepen.

Már érik a borsó, itt-ott bab is akad, és saláta. Szombat este néhányan grilleztek a kertben, én is odaültem beszélgetni. Ültemben láttam meg a szép bodzabokrokat a szomszéd iskola területén, s még aznap este el is legeltem a sok virágot. Mára pedig elkészült az év első bodzaszörpje. 

 A két, viszonylag meleg napnak köszönhetően tele voltak pollennel a bodzavirágok.

Nem adom el őket, egy üveggel Jono kap, akit nagyon érdekelt a recept, a többit megisszuk magunk, illetve a piac kávézójában akarom őket felszolgálni. Két hét múlva ünnepeljük az 50. születésnapot, szerdán este meeting lesz, akkor beszéljük meg, ki mivel készül az ünnepi alkalomra. 

***

A munkahelyen kiderült, hogy Jasmine nem Jasmine (Dzsezmin), hanem Yasmine (Jászmin). Ugyanis a papája török! Nagyon jól dolgozik, a többieknek is szimpatikus. Nevettünk, amikor mondta, hogy ez a kávézó olyan lazának, és nyugodtnak tűnik - nyilván az is, a Slice-ban uralkodó ideges vibráláshoz képest. Amikor Ray bejön, hogy elvigye a Slice-nak sütött tortákat, automatikusan összeugrik a gyomrom, s kapkodni kezdek. Ennyire erős lehet a hatása annak, ha valaki "vibrál" a közelünkben. 

Sajnos, kiderült, hogy Yasmine csak 3 hónapig lesz nálunk, a kötelező gyakorlatát tölti, akárcsak Katie csinálta februártól. Mit csinálok utána, nem tudom. Még a segítsége mellett is kellett túlóráznom. De a gatyát már felkötöttem, jöjjön, aminek jönnie kell. S akár belefér a keretbe, akár nem, előbb-utóbb rá kell jönniük, hogy nem bírom a sok sütést a heti 26 órában.

Különben is, most más miatt ül enyhe - khm - aggodalom rajtam. Brother Hubbard, az a kávézó, amit egyik régi kollégám, James nyitott a párjával, s amelynek akkora sikere van az északi városrészben, új kávézót nyit a nyáron Sister Sadie néven, mégpedig a sarkon túl, a több hónapja bezárt Café Tiesan helyén, gyakorlatilag köpésre tőlünk. Ha valaki, akkor ők aztán igazán remekül vezetik a kávézójukat, a süteményeik, az ételeik igen igényesek, finomak, s valódi versenytársak lesznek az Üzem számára. Nagyon fel kell kötni a gatyát, ha nem akarjuk, hogy vendégeket csábítsanak el tőlünk. Hallottam (a fenét hallottam, rákérdeztem), hogy főnököm is aggódik.

Így most új recepteket nézegetek, s megpróbálom félretenni a túlórázással kapcsolatos nyavalygásaimat, aggodalmaimat, mert ezen a nyáron harc lesz, finoman, a felszín alatt, de akkor is harc! 

***

Tegnap leültem a kerti ajtóba, összehúzott függönyök mögé, állványon fényképezőgéppel, madárjárást megörökíteni. Már reggel nagyon nevettem, mert a vörösvegy elhozta a fiókáját, aki a kirakott vízből ivott, s kajáért kuncsorgott, majd délután, amikor már fényképeztem őket, megpróbált rászállni az etetőre. Próbálkozását egy cinke akadályozta meg, aki féltékenyen, szinte nekifutásból, valósággal lesöpörte a picurka madarat a fatörzsről. A drámai pillanatot két elmosódott folt jelentette a közölhetetlen minőségű fotón.

Itt még a törzsön ül a kis vörösbegy.

 Elkergetője, egy agresszív széncinke.


 Erdei pinty tojó. A hímről nem sikerült jó képet készítenem, de felváltva jöttek az etetőre.
 

 Ez a kissé zilált kiscinke inkább a földről szedegette fel a magokat.
 
 Egészen addig, amíg meg nem érdekezett Oisín.
 
 Alighanem ideje áthelyezni azt az etetőt...

Természetesen meg kell nézni, mi kattog a függöny mögött. (Olyan mulatságos látvány a fehér farkavége, mintha festékbe mártotta volna.)

Az erdei pinty hangosan kiabált Oisínt látva, de nem félt, hanem tovább járt az etetőre, még akkor is, amikor a macskát hessegettem.

9 megjegyzés:

geszt írta...

Óóó, köszi, ezt én is kipróbálom!
Nálunk a banános-csokis megy (banánt szeletelve a mélyhűtőbe, és ugyancsak konyhai aprítóval apróra, mikor kőkemény,aztán instant kakaóport bele, és voilá, egészséges fagyi kismackóknak (és nagyobbaknak, de süteménybe nem lehet tenni)

kisrumpf írta...

Banánfagyi! Ötletet adtál, remek. Azt gondolom, bármilyen fagyasztott gyümölccsel működnie kell. Már az uram kedvence, a rebarbara is szóbakerült, de ahhoz előbb meg kell főzni a rebarbarát, s fagyasztani...

Ági írta...

Napok óta nem bírom kiverni a fejemből ezt a fagyit, de attól tartok, a turmixgép nem bírná, késes aprítóm pedig nincs. :(

kisrumpf írta...

Próbáld meg úgy, hogy a folyadékot öntöd be először, aztán szemenként potyogtatod be a gyümölcsöt... Akkor működnie kell, hacsak kifejezetten nem tiltja a használati utasítás a jeges dolgokat.

zsuzsi írta...

Hali, ha az urad szereti a rebarbarat, akkor ez a recept tetszeni fog. Sztem a legjobb lekvar abszolut.
http://www.lakeland.co.uk/r80381/Rhubarb-and-Orange-Marmalade

Bodzaszorpot hogyan csinalsz?

kisrumpf írta...

Itt a jobb oldalon kattints rá a Bodzaszörp szócikkre, s a feljövő bejegyzések között Bodzaszörp - második nekifutásra cím alatt ott a recept.

A narancsos lekvárok ugyan nem az esete, de ez ígéretes!

kisrumpf írta...

Gyors kérdés: Csak kakaópor, banán és semmi más??

zsuzsi írta...

Fagyi kiprobalva, mukodik es finom. En amugy semmire sem jo, izetlen eperbol keszitettem, 0%os natur biojoghurttal es cukor helyett megnemszilardult bodzazselevel. Ez az adag harmunknak pont eleg volt.
Koszi a receptet :)

kisrumpf írta...

Örülök, hogy bevált!