2009. május 25.

Irish Opinions / Newstalk 106 FM

Amikor tavaly a Sky Ireland tévés szolgáltatásait igénybe vettük, kiderült, hogy a szolgáltatás része egy színes, szagos, öt perc alatt átlapozható "magazin" havi rendszerességgel való megérkezése is. Nem egy színvonalas olvasmány, van benne ugyan tévéműsor is, de amúgy értéke 0. Már megnéztem minden címet, minden elérhetőséget, de közvetlenül sehogy sem lehet lemondani, így szegény a reciklálandó papírhalmot gyarapítja. A nylonborítása pedig megy a műanyagok közé (van ám itt rendszer!).

Amikor még újdonság volt, tavaly, valamikor márciusban átlapoztam, s megakadt a szemem egy kétoldalas összeállításon, amely arra adott ötleteket, hogy hogyan tehetünk szert plusz bevételre, vagy hogyan takaríthatunk meg pénzt. Az energiatakarékos égőkkel nem mondtak újat, a "biciklizzünk a munakhelyünkre! harsány kacagásra késztetett, a charity shop-okban való ruhavásárlás eddig sem volt számomra ismeretlen - s már lapozta is volna tovább, amikor elolvastam az utolsó ajánlatot: csatlakozzunk az
Irish Opinions paneljéhez. Online-kérdőívek kitöltésével keressünk egy kis plusz pénzt.

Hm. Gondolkodóba ejtett. Utoljára akkor vált be nálam ilyen "munka", amikor a National Shopping Monitor-hoz csatlakoztam, de nem hittem volna, hogy akad cég, amely a véleményemért fizetne. Igen óvatosan átolvastam a weboldalukat, s bár volt bennem némi gyanú, hogy netán valami nagy átverés az egész, az emailcímemmel és egy jelszóval csatlakoztam. Meg kellett adni még néhány adatot magunkról, háztartásunkról, de ezek egyike sem volt kötelező, tehát nem feltétlenül kell elárulnunk, kinél bankolunk, és mennyit keres évente a család feje, vagy hasonlók.

Miután regisztráltam tavaly áprilisban, azóta heti-havi gyakorisággal kapok emailben meghívót, s az abban kapott linkre kattintva jutok el a kérdőívig. Határidő is van, egy-egy kérdőívhez két-három napon át gyűjtik a válaszokat, ha összegyűlt elég, sajnálattal értesítenek róla, hogy már betelt a létszám. Volt már kisebb-nagyobb szünet is, amikor több héten át nem kaptam meghívót résztvételre. A résztvétel gyakorisága egyébként nagyban függ attól, hogy milyen kor- és népességcsoportba esünk. Gyermektelenként sokszor elestem már kérdőívektől, amelyekben (sejtésem szerint) egy-egy babatápszer, vagy kisiskolásokat megcélzó bubis ital kedveltségéről érdeklődhettek.

Mindössze internetkapcsolat kell a tagsághoz, no és írországi lakcím. A kérdőívek kezdetén rendszerint rákérdeznek az ember korára, nemére, melyik megyében lakik, van-e gyereke - s van, hogy ezután közlik, bocs, de nem feleltünk meg a kritériumoknak. Ha mégis, akkor lehet tovább kitöltőcskézni, bejelölni az előre megadott válaszok közül a nekünk tetszőt. Bár az is előfordul, hogy saját szavainkkal kell megfogalmazni, amit egy termékről, szolgáltatásról gondolunk.

Nyilatkoztam már az étkezési szokásaimról, arról, hogy vennék-e zacskós rizst (nem), és ha nem, miért nem. Alaposan kifaggattak az autóinkról, a mobiltelefonjainkról. Kedvencem az előregyártott koktélokról szólt, ahol az üvegek formáján át, a feliratokig és az alkoholtartalomig mindent meg kellett bírálni. Szemrebbenés nélkül közöltem, hogy a magasabb alkoholtartalom vonzó számomra, ha két koktél között kellene választanom (juhé!).

Azóta már láttam az egyik ilyen, előregyártott palackos koktélt a boltokban, de sosem jutottam el a megkóstolásáig.

Igaz is, meg kell említsem, termékmintát nem küldenek ki :-) Csak az "imidzs"-ről alkotott véleményünkre kíváncsiak.

Persze, nemcsak a kaja-pia-kocsi a téma. Néha tényleg érdekes és elgondokodtató kérdéseket tesznek fel. Volt, hogy arról érdeklődtek, mikor települtem ide, hazamennék-e, vagy mikor akarok majd hazamenni, elégedett vagyok-e a sorsommal, mennyire beszélek angolul, olvasok-e még az anyanyelvemen és hasonlók. Küldök-e haza pénzt, mennyit érintkezem a családommal, és azt miként teszem.

Van olyan kérdőív, amit félúton abbahagyok, ezek a mobiltelefon-szolgáltatók különféle ajánlatairól, csomagjairól szólnak. Semmi kedvem sűrűn teleírt táblázatokat összehasonlítgatni, és elmondani, hogy melyik áll "igényeimhez" a legközelebb. Az ilyesmi meghaladja szerény tudásomat, és véges türelmemet. Akkor már inkább a zacskós rizsről nyilatkoznék.

A kitöltött kérdőívek eurókat érnek. Egyszerűbbekért, rövidebbekért kevesebbet fizetnek, de volt már kemény egyórás kérdőív is, amely 3 eurót ért. A kérdőíveket mindig más és más közvéleménykutató cég weboldalán kell kitölteni. A kérdőív kitöltésének végeztével néha visszajuttatnak bennünket az Irish Opinions oldalára, ahol nyilatkoznunk kell a kérdések érthetőségéről, érdekes volt-e a téma vagy sem, közérthető volt-e a kérdőív, vagy sem, és részt vennénk-e még, ha hasonló témában lenne kérdőív. Érdemes lelkendező megjegyzést írni a végére, növelve esélyeinket :-)

A fizetés nem készpénzben történik, hanem ajándékutalványban. Amikor csatlakozunk, be kell jelölnünk, hogy kinél szeretnénk elkölteni az utalványainkat. A lista rövid: Tesco, HMV, Amazon, a Boots és - egyetlen jótékonysági intézményként - a World Vision között választhatunk. Minden összegyűjtött 10 euro után igényelhetünk egy-egy utalványt.

Ne reménykedjünk, nem fogunk vele vagyont keresni. Tavaly április óta rengeteg kérdőív kitöltésében vettem részt, de egy év alatt 27 eurót "kerestem". Nem sok, de pár DVD-re talán majd futja ebből az HMV-nél...

***

Hasonlóan, online nyilváníthatunk véleményt, a Newstalk 106 FM népszerű "talk radio" weboldalán. Az átlagírek és az itt élők véleményére kíváncsiak ezen az oldalon. Most éppen a közelgő európai választások vannak soron. Melyik pártra szavaznánk, megyünk-e egyáltalán szavazni, stb. Jól dolgozik-e a Garda (rendőrség) a lakhelyünkön, meg vagyunk-e elégedve a képviselőnk munkájával stb. Az összegyűjtött eredményekről aztán emailt kapunk, s a rádióban is kitárgyalásra kerül.

Ha van kedvünk csatlakozni, regisztráljuk magunkat a www.newstalk106.ie/nation c. weboldalon!

4 megjegyzés:

Immacolata írta...

mégiscsak az tetszett legjobban ebben a postban, hogy úgy olvastam: Irish Onions.

és természetesen ennek szellemében olvastam el az első pár bekezdést.

aztán gyanús lett:)

Erika Antal írta...

Hát bocsánat, de ezen akkorát röhögtem :))).

kisrumpf írta...

Hm... nagyon szívesen írok neked egy szösszenetet a Goldriver Organic Farm csodás hagymáiról, ha tudat alatt erre vágysz :-)

Én a Shopfitting felirattal díszített boltberendező teherautókon szoktam azt olvasni, hogy "shoplifting". Minden egyes alkalommal....

Aldaris írta...

Wow! Nem is tudtam eddig errol... Pedig sokszor emlegettem, hogy mennyire megmondanam a velemenyem errol-arrol. Nos, most mar nincs kibuvo. Legyunk aktiv fogyasztok... :)