2009. február 2.

Az év eseménye: WRC, Ireland III.

Kis színes: ma délután - két rallybeszámoló megfogalmazása között - elmentem vásárolni, mert kongott a hűtő az ürességtől. A hentes előtt álltam meg éppen, amikor láttam, hogy húzza le a redőnyt, ott a furgonja, menne ebédelni (nem emlékeztem, mikor ebédel). Amikor meglátott, intett, hogy hozzá jövök-e, mert akkor felhúzza a rácsot, és kiszolgál. Csak odatátogtam neki, hogy "köszönöm, de majd visszajövök később". Nem esett még meg velem soha, hogy a hentes (vagy bárki más) eltolta volna a kedvemért az ebédszünetét...

***
No, a második éjszaka a szálláson kissé nyugtalanul telt, mert a többi szállóvendég mulatni ment, majd hazajőve tovább mulatott. V. felébredt rájuk, én a jó fülemen feküdtem, így a sükettel nem hallottam azt, amit ő, mármint hogy lejött a háziúr, és keményen rájuk szólt, hogy mostmáraztán.

6 előtt h
alkan távoztunk a házból, még elraktam a házról készült ingyenes képeslapot, sosem lehet tudni. Ballyshannon, ahol be kellett jelentkezni, alig 6 percnyi autózásra volt az N15-ös út mellett. Egy bizonyos Abbey Center-ben volt a találkozó, onnan ismerhettük meg, hogy elég sok lakókocsi parkolt a közelben. V. azért odament egy parkoló autóhoz, hogy a bent ülőktől megérdeklődje, hol is az a Centre? Mire feltette a kérdést, a szeme már meg is akadt egy jókora épület homlokzatán, ahol ott ékeskedett a felirat... Negyed 7 volt, egy hivataloskodó hölgy ki is akart hajtani bennünket a hidegbe, mondván, még nincs bejelentkezés, de egy férfi leintette, s így beülhettünk a meglepően tágas színház nézőterére. (Ballyshannon-nak és környékének 4690 lakosa van, Bray-nek 30 ezer, de a bray-i színházterem az egymásba tolható székeivel elbújhatna emellett.) A közösségi ház előterének falán érdekes falfestmény volt, mozihősökről, színészekről, le is fotóztam (előttük forró levessel teli edények láthatók, mert levessel kényeztették az egymás után érkező marsalokat várakozás közben). A tarka, szintén mozis témájú szőnyeget már nem volt érkezésem megörökíteni, pedig megérdemelt volna egy fotót!

7-kor végre megjött a főnök, aki a színpad felé menet kedvesen köszöntötte V.-t, mint személyes ismerőst - Sean volt az, akivel már Carlow-ban is találkoztunk. Mivel nem voltunk tagjai semmilyen motor club-nak, ezért mint extra emberkéket félre ültettek minket, s később hozzácsaptak egy csoporthoz, amelyet egy Chris nevű ember vezetett. Nagy megkönnyebbülésünkre érettebb fickókkal kerültünk egy csapatba, egy Darren és egy Paul nevű emberrel: miénk volt a Donegal Bay-i szakasz 10-es pontja. Chris két jókora nylonzacskót kapott, benne mindennel, ami a pont felállításához szükséges volt. Megint kaptunk sapkát, ami jól jött, mert elhagytam az enyémet (pedig már egészen hozzám nőtt, hiába volt lila-zöld a mintája.) Kajás pakkokat is kaptunk, szendviccsel, csokival, almával és palack vízzel. Valamint burgonyaszirommal, mert az sosem hiányozhat egy ír kajapakkból. Kaptunk szemetes zacskót a verseny utáni feltakarításhoz, instrukciókat baleset esetére, a pont térképét, hogyan kell felállítani az útlezárást és hová kell majd terelni a nézőket.

A 2007-es pontunk így nézett ki, ez már a szakasz vége után volt, itt csak a futam eredményeit közölték a versenyzőkkel és csevegett velük a média. Az időjárás ellenben most is ilyen volt!

Chris-ék Dublin mellől jöttek a rally-ra, egy hatalmas lakóautóval. 7 személyessel. Még sosem láttam ilyet belülről, így amíg a közeli benzinkútnál vízzel feltöltötték a tartályukat, engedélyt kértem, hogy benézhessek. Pazarul elrendezett, kényelmes, kis konyhával, rengeteg tárolóhellyel okosan berendezett lakóautót láthattam. Soha nem ültem még ilyenben, érdekes volt. V., amikor kinyitott a benzinkút, vett nekem újságot, tejet és kávét a termoszba. Utána kis kavargással, de csak eljutottunk a pontunkhoz, ahol alaposan beöltöztünk, s felállítottuk a jelzéseket. Egy T-elágazás nyakában álltunk meg a kocsikkal, lezártuk az utat, felállítottuk a szemetest, a lezáró kötél közelébe raktuk a tűzoltó készülékeket, és a sürgősségi utasításokat, baleset- és tűz esetére.

A
ztán vártunk. Az utat 9.09-kor zárták le hivatalosan, akkor végigment egy hivatalos autó a szakaszon. Chris eligazítást tartott nekünk, mit kell tenni tűz esetén, mit kell tenni, ha rendbontó néző jön, hogyan viselkedjünk stb. Utána megint várakoztunk. Egyet kellett értsek velük, ez a legrosszabb a marsalkodásban, a várakozás. Az útlezárás előtt legalább egy, de inkább 2 órával a helyszínen kell lenni! S utána még további 3 óra a futamig. A szél erős volt, de nem volt eső, és a Nap is kisütött! Felfedeztem, hogy a sövény mögött védve vagyok a széltől. Sosem hittem volna, hogy néhány szál sülzanót némi borostyánnal keveredve ilyen remek védelmet nyújthat. Sétára indultam, a sárga mellényemben. Unalmamban a szemetet gyüjtögettem, szívtam magamba a természet szépségét, a friss levegőt, éreztem, egyre piroslik az orrom, az arcom... A vidéki élet gyönyörei... Végül úgy döntöttem, lemegyek a dombról a 9-es ponthoz, tesztelni a Handy Hut-ot (ahogy errefelé a felállítható WC-t nevezik). Közben találkoztam nézőkkel, akiket sikerült eligazítanom, mikor kezdődik a verseny, hová érdemes (értsd: szabad) állni... Hasznosnak érezhettem magam. Visszafelé egy fotós ember jött előttem, aki engedélyt kért tőlünk, hogy hadd álljon be a tiltott zónába, amely egy farmer legelője volt, s az ott lévő birkák miatt nem volt engedélyezve senkinek a susnyában való ácsorgás, csak a fotósnak, ő végül is ebből él, mondta vezetőnk. Én pedig még a dombtetőre is felmásztam, hogy vajon onnan mit látni? Látni lehetett egy egész hajtűkanyart (9-es pont) és több száz méter hosszan utat, ahol majd jönnek az autók, de a dombtető olyan szeles volt, és olyan nedves, hogy lejöttem. A szél egyszer majdnem feldöntött, sikerült egy tehénnyomba lépnem, térdig vizes, sáros lettem, elképesztő mértékben volt átázva a talaj még a dombon is.

Kicsit üldögéltünk Paul-lal a lakóautóban, V. nekik adta a gyömbéres sütijeinket (remélem, meg is ették, nem a kukában végezte), aztán megint várakozás... Végül 12 előtt jöttek a szakaszt ellenőrző autók, a tripla nullás, a dupla nullás, majd a 0-ás, ami már a futam közeli kezdetét jelezte. A fejünk felett több helikopter is megjelent, egyikük ellenőrizte a szakaszt. Aztán hördülés, kipufogó vad durrogása, minden szem az előttünk lévő kis emelkedőre és ugratóra tapadt. Az uram izgalmában felkiáltott, s tapsoltunk, ugráltunk, míg Loeb kocsija elhúzott előttünk - lényegesen nagyobb sebességgel, mint akármelyik ellenőrző kocsi.

Nem sok terelnivaló néző volt, talán 15-en álltak a mezőn, s később páran lejjebb megjelentek, tiltott helyeken (magánterület, veszélyes kanyar stb. volt tiltott zónának kikiáltva). Azon kívül, hogy Chris - mint a rendért felelős - rájuk sípolt, s integetett nekik, hogy húzzanak be a sövény mögé, mást nem lehetett tenni. Míg a verseny folyt, nem lehetett kimenni az útra, nekünk sem, mi is egy legelő kapuja mögött álltunk. Mindenki a maga felelősségére állhat ki nézőként a rally-hoz, nem lehet velük nagyon erősködni, de azért aggódtam, mert nem akartam volna szemtanúja lenni egy balesetnek.

E
gymás után jöttek az autók, igen gyorsan, igen hangosan, én pedig számoltam őket az ujjaimon. A lábujjaim ekkorra már a 3 réteg alatt is érzéketlenné váltak, de nem bántam. Sajnos, a recesszió itt is beütött, alig 10 autó indult a WRC keretében, ők voltak a nagy húzónevek, utána jöttek a juniorok, az ír versenyzők, majd a "historics"-nak titulált veterán rally autók futottak le (írek voltak jobbára azok is). Hirvonen-t kitartóan Hurvinyekként emlegettem, nem tudtam megjegyezni a nevét rendesen. V. Solberg-nek drukkolt, de tapsoltunk a cseh versenyzőnek is. De Loeb-öt senki nem tudta legyőzni!

(Akit részletesebben érdekel a dolog, az eredmények, a sztorik, a nyilatkozatok, annak tudom ajánlani a
http://www.rallyireland.com/ oldalát. Macs nevű olvasóm is írt a rally-ról, az ő írását belinkelem, mihelyt engedélyt kapok rá.)

Azt hiszem, fél 2 magasságában kezdtük lebontani a pontot, amikor az utolsó ellenőrző autó is elhúzott előttünk, hangosbemondón hirdetve, hogy vége a futamnak. Szépen mindent halomba hordtunk, a tiltott területeket jelző műanyag szalagokat leszedtük, az út szélére raktuk - később onnan gyűjtötte őket be egy furgon. Ajánlkoztunk, hogy előbbre megyünk, a következő pontig, hogy ott is feltakarítsunk, de Chris mondta, ők arrafelé mennek haza a lakóautóval, majd útközben ezt is megcsinálják. Így elbúcsúztunk tőlük, és kis hátsó utakon kiautóztunk az N15-re. Ott már lassú konvojban jöttek az autók a Donegal városában lezajlott futamról, mentek Sligo-ba, a záró ünnepségre.

Az ellenőrző autók távozása 2007-ben

Egy kis háromszámjegyű úton autóztunk Enniskillen felé, mert megint Észak-Írországon át mentünk haza, Armagh-n, Newry-n át (Newry-nál kis dugó volt a bevásárló forgalom miatt). Enniskillen-ben a GPS, a térkép és a városi táblák is mind-mind mást mondtak, így kicsit keveregtünk a városban. Kb. ekkorra fogyott el belőlünk az adrenalin, s lettünk igen fáradtak. Kissé átázott zoknis lábamat szárítgattam, almával-banánnal tartottam V.-ben a lelket. Végül meccset hallgattunk, s minden boszorkányi tudásomat bevetettem, hogy az utolsó 5 percben rúgott két góllal győzzön a Liverpool. Az uram azonnal tökéletesnek könyvelte el a hétvégét.

T
ankolás végett keveredtünk le a reptér előtt Swords felé. Rádudáltunk egy dzsip-re, amely belecsúszott a pirosba, s aztán csak nem akart elindulni a zöld lámpánál. A hátul ülő gyerek egyből beintett nekünk. Te jó ég, miféle család az, ahol egy dudálás hallatára a gyereknek (!) azonnal ez a reakciója?!

H
a már arra jártunk, V. a kikötői alagutat választotta, hogy átjussunk a városon, az N11-es úthoz. Még sosem autóztam arra. Fura, ahogy egyszer csak lejteni kezd, megy-megy hosszan, be a Liffey alá - nem olyan meredek, és korántsem olyan sötét és nedves, mint Új-Zélandon a Milford Sound felé vivő Homer-alagút, de nekem így is ijesztő volt az élmény*.

Hazaérve aztán kipakolás, fürdés, mosás, valami vacsoraféle összeütése... lufiként eresztettünk le. Addig az izgalom olyan jó volt, az autók, a munka, este az összefoglalóban a marsalok áldozatos és ingyenes munkájának megemlítése... nézni a képernyőn, hogy mi is ott voltunk ám! S Loeb visszaintett, bizony. Kis hülyeségek, amin majd még sokáig lehet összevigyorogni, értőn, ott voltunk, emlékszel? Mi ketten, marsal és marsalné.

* Kell, hogy legyen valami Új-Zélanddal kapcsolatos megjegyzés itt. 2011-ben ott szeretnénk élvezni a WRC-t. Fingers crossed...

Nincsenek megjegyzések: