2008. augusztus 19.

Kedves Emese és Laci!

Hajaj - tegnap megérkezett az idei színházi fesztivál brosúrája. Szép sötét, nyomdafesték szagú, zömök kis füzet. Átlapoztam, bejelöltem az érdekesebbeket, aztán összeadtam a jegyek árát, sóhaj, és úgy döntöttem, max. 3 előadás fér bele a keretbe. De V. azt mondta, nyugodtan menjek el az összes bejelöltre. Mondjuk, szeptember végén lesz 3 jókora megrendelésem esküvői aprósütikre, Myles most rendelt tőlem két tortát, a Gyárból is várok egy megrendelést... talán belefér. Ma elküldtem Trish-nek, nézze meg ő is, mihez volna kedve, menjünk együtt. V. is el akar jönni az egyikre, mégpedig arra, amire valószínűleg leghamarabb fognak elfogyni a jegyek: Vanessa Redgrave fog előadni egy másfél órás monológot, egy gyászoló írónő monológját. Angol színésznagyságok elég ritkán fordulnak meg errefelé, így általában aztán tolongás van a jegyekért - a pénztár holnap nyit, ha ma visszakapom a füzetet Trish-től, akkor én is rávetem magam a telefonra.

Vagyis, dehogyis vetem. Reggel bevásárlás, sütéshez, mert egyrészt mindent elhasználtam, másrészt délben Susan-hoz készülök, meghívott magukhoz. Csak egy kis csevegésre, annak alkalmából, hogy fia, Colm visszatért Ausztráliából, ahol az elmúlt 10 hónapban élt - ilyen-olyan munkákból. Arra gondoltam, hogy csinálok néhány kenguru alakú fűszeres süteményt ajándékba. Pénteken, a piaci kávézóba csináltam egy újfélét, ott többek mondták, hogy ízletes. A recept cseh eredetű, az egyik kenyérsütős könyvemben találtam. V.-nek is ízlett. Ma küldtem a kávézóba is, próbálják ki, kiváncsi vagyok mit mondanak. Nem olyan erős ízesítésű, mint a gingerbread, és puhább is. Valamint jó közép-kelet-európai szokás szerint - ahogy illik -, méz kerül bele, nem az a borzasztó "golden syrup" névvel illetett tömény cukorszirup, amit a melasz mellett nagy mennyiségben adnak az itteni gingerbread-hez. A sütibe jóféle magyar akácmézet raktam, utólag, az ár kiszámolásánál jöttem rá, a bolti számlát ellenőrizve, hogy alaposan megemelték a méz árát - 4.49 euro a 350 gr-os üveg. Az egész sütiben a legköltségesebb hozzávaló a méz.

***
Azt hiszem, a madarak etetését abba fogom hagyni egy időre. Tegnap töltöttem újra az etetőt, ma már csak félig van tele (vagy hurrá, még félig tele van?!). A zöldike ott ül néha félórákig, és tömi magát. A cinkék is egyre kerekebbek, közben pedig kukacokat találtam a japán juhar levelei között, irgumburgum. Inkább ott szorgoskodnának.

***
Művészmoziban voltam tegnap Trish-sel. Bizony, ilyen is van itt kicsiny városunkban. Amiről a városháza weboldala állítja, hogy a 3. legnagyobb város az országban. Hm. Ezt a tényt megosztottam V.-vel, aki elmagyarázta, hogy alighanem a city és a town közötti különbségben rejlik a dolog nyitja. A nagy városok (Dublin után Galway, Limerick, Cork) azok city-nek számítanak, Bray város. Így már lehet 3. legnagyobb. A film végén erőt vettem nyúlságomon, és megkérdeztem a recepciós nénit, hogy a kávézó hozzájuk tartozik-e, vagy külön biznisz. Most birtokomban a tulaj neve és telefonszáma, alkalmasint, ha kész a weboldal, néhány mintasütivel meglátogatom. Hátha.

A film elég gyomorforgató volt, egy kislányról szólt, aki már 4 évesen absztrakt képeket festett, és fest azóta is (vagy ő, vagy valaki más, de inkább valaki más), és ebből hogyan lesz - mert csinálnak -, szenzáció (My kid could paint that a film címe.) Tanulmány a média hatalmáról. Amíg elkezdődött, Trish-sel arról beszélgettünk, hogyan fogynak egyre jobban a régi ideáljaink, a hőseink, akikre felnéztünk, kedvenceink, akiket olvastunk, akiket tévében-színházban láttunk, és ez milyen ijesztő. Ma délelőtt temették Ronnie Drew-t, a Dubliners énekesét, szombaton halt meg. Míg moziban voltam, a masina buzgón vette fel nekem azt a dokfilmet a tévéből, amit Szolzsenyicin hazatéréséről készített annak idején a BBC. Ő is nemrég hunyt el. (Az első 10 percet tudtam csak megnézni belőle anélkül, hogy bőgjek, ezért úgy döntöttem, majd V.-vel együtt nézem meg, inkább. Kell egy szorongatható kéz.)

Ez most csak két név hamarjában, ami hallatán az ember felsóhajtott, hogy hm, hát ő is...?! Persze, kerülnek helyettük új ideálok, új hősök, új kedvencek, de az nehéz, hogy az ember lassan már nem bírja fejben tartani, ki mindenki ment el, a nagyok közül. Hm, a nagyok! Barátném, Ica írta pár hónapja, hogy a boldog emlékezetű EFE Botanikus kertjében van egy emléktábla, már nem tudom, melyik évfolyam állította, "Mi még ismertük a nagyokat" felirattal. S hogy e mondatnak vajon milyen hatása lehet azokra, akik manapság tanítanak arrafelé.

Aztán mondtam még Trishnek, néha nagyritkán eszembe jut, hogy hány éves vagyok és akkor megrémülök. A minap is, megjegyzést írtam be egy nagyon huszonéves, nagyon nyikhaj blogjába, és csak aztán gondoltam bele, hogy mit csinálok, nehogymá' egy "gyerek" blogján poénkodjak? Vén fejjel? El kellene hagyni a kamaszos dolgokat.

(Zöldike gyerek szárnyverdesve próbál megmaradni az etetőtartó rúdjának ferdén megcsavart részén, egyre csak csúszik lefelé. Szülője pedig gyermekéről tudomást sem véve tömi a fejét a magokkal. Elhessentem őket, egyenek valami frisset is máshol, kell a gyereknek a vitamin.)

Amúgy időjárásilag nem sok változás van, most éppen nem esik, és az okosok az árvízvédelem megjobbításának szükségességéről értekeznek a rádióban. (Ideje.) Természetesen az egy nap alatt lezúduló egyhavi esőadagért a globális felmelegedés felelős. Mi történt még? Tegnap igen szemrevaló arany-fehér lepke és szív alakú sütiket csináltam egy magazinnak, fotózáshoz (persze, a kávézón keresztül), az ehető arany "szpré" nagyon feldobta a süteményt. Karácsonykor be fogom dobni, gingerbread mini karácsonyfákat is szeretnék készíteni - dús aranyozással.

2 megjegyzés:

Erika írta...

Szia! Olvasgatom a blogot, de csak módjával. Mindig éhes leszek tőle.:)
Ezek a receptek...nyami szédületesek. Már javasoltam az egyik barátnőmnek, hogy olvasgasson buzgón, mert isteni recepteket teszel közkinccsé.
Madár ügyben nem vagyok túl tájékozott, de mintha valahol azt olvastam volna, hogy ha elkezdted etetni, nincs vissza út, ellustulnak, úgyhogy rakjál nekik ki élő eleséget is, ha azt szeretnéd, hogy fogyjanak a hernyók a kertből :))

kisrumpf írta...

Úgy döntöttem, egy falatot sem kapnak, valóságos banda ül most is az etetőn. 3 eszik, 2 vár a sorára.

Receptek pedig folyamatosan lesznek!