2008. augusztus 11.

Kedves Zita!

Amilyen lökött vagyok, a kenyérreceptről, persze, elfeledkeztem. Íme, a részletes leírás, ha kedvet kapsz egy ilyen partikenyérhez:

500 g kenyérsütésre alkalmas finomra őrölt fehér liszt
10 g finom só
60 g puha vaj
15 g finom kristálycukor
210 g víz (nem elírás, a tanfolyamon, ahol ezt a kenyeret tanultam, grammra mértük ki a vizet)
10 g tejpor (ha van kéznél, de nekem nincs, kihagyom)
1 közepes tojás (60 g)
20 g friss élesztő, de ha szárítottat használsz, akkor egy 7 grammos zacskó (ez utóbbival dolgozom, Írországban nem lehet kapni "csak úgy" friss élesztőt a boltban)
1 kissé felvert tojás kenéshez
Magvak a mártogatáshoz

Munkamenet:

A robotgép táljába szitálom a lisztet a sóval. Beledobom a vajat, a gépnek van egy gyúrókarja (bocs, nem tudom, mi a helyes kifejezés, dough hook), azzal kicsit elkeverem benne a vajat. Külön mérőpohárba kimérem a langyos vizet, beledobom az élesztőt, a cukrot és a tojást, s ha van, a tejport. Alaposan elkeverem őket, majd egyből a liszthez adom, és a géppel kb. 5 perc alatt sima, nem tapadós, rugalmas tésztává gyúrom.

Az edényt letakarom, és a meleg konyhában 45 percen át kelesztem a tésztát. Utána a pultra kidöntve átgyúrom, és egy grammot mérő mérlegen 90 grammos darabokat szakítok le a tésztából. 9 darab 90 grammos, és egy kb. 45-50 grammos darabom lesz. Lisztezetlen pulton kerek golyókká formázom a tésztadarabokat, és a 90 grammosakat kettévágom. Mindegyikből alapos gyúrással szabályos, sima felületű golyókat formázok, összesen 19 darab tésztagolyóm lesz.

A golyóvá formázást így tanultam a péktől: az ujjaimat marokká görbítem, mintha ki akarnám vájni valakinek a szemét, a formázandó tésztagombócot a tenyerem-ujjaim töve alá rakom a pultra, és határozottan a pultra nyomva elkezdem gyorsan körbe-körbe mozgatni a kezem. Egyszerre nyomom lefelé, és forgatom körbe a tésztagolyót. Tenyerem alatt, ujjaim "fogságában" szép sima felületűvé, szabályos gömbbé formálódik a tészta. Akkor jó, ha teljesen sima felületű, csak az alján látszik egy kicsit a csavarodás nyoma.

A 19 tésztagolyót konyharuhával letakarva 10 percig pihentetem, az alatt előkészítem kis tálakba a magokat: mák, szézammag, lenmag, napraforgómag és tökmag. Utána egy 23 cm átmérőjű csatos tortaformát vékonyan kivajazok, kilisztezek.

A felvert tojással megkenem a golyók tetejét, és egyenként a különféle magokba mártom-nyomom őket. Mivel a tökmag elég könnyen lejön a kenyérről, ezért azt csak a kö
zépső golyóra szoktam ragasztani. A golyót jól belenyomom a maghalomba, hogy azok ráragadjanak, és egyből, egyenként a formában elrendezem őket. Középre kerül a nagyobb golyó, aztán 6, majd 12 kerül a külső körbe. Néha kicsit igazgatni kell őket, hogy elférjenek. A kép segít az elhelyezésben.

Utána konyharuhával megint letakarom a sütőformában lévő kenyeret, és 45 percig kelesztem. Bemelegítem a sütőt 210 fokra, vagy ha ventillátoros sütőd van, akkor 190 fokra. A kenyeret 30 percig sütöm. A formában öt percig áll, majd nagyon óvatosan rácsra csúsztatom, hogy kihűljön. Vigyázni kell vele, mert amíg forró, széteshet.

Az egész folyamat úgy 2.5, 2 és 3/4 óráig tart, a kenyér kihűlése nélkül
.

Nincsenek megjegyzések: