2021. július 6.

Szabadnap

Ma szabadnapot akarok, mondtam tegnap magamnak, amikor reggel visszajöttük a soron kívüli szállításból. Megkávéztam, aztán visszafeküdtem az ágyba, azzal, hogy alszom egyet. De egy darabig jöttek-mentek még az üzenetek, mert mint kiderült, az Üzem cukrásza szombaton ott volt azon az esküvőn, amire a tortát (az utolsót!) és a hattyús sütiket készítettem. Kicsi a világ! Nem tudtam, hogy szegről-végről ismeri a menyasszonyt. Elmesélte, hogy a torta felvágására végül is nem került sor, először ugye, ünnepi ebéd, aztán a váratlanul megjelenő napfény kihasználása fotózásra, ugyanis egész nap esett vagy szemerkélt, majd egy csapat vendég elment meccset nézni, s mire visszajöttek, már felszolgálták az esti falatkákat... S aztán valamilyen fura szabály miatt 11.30-kor pontban véget ért a parti, a hotel rendelte így, s a torta felvágatlan maradt. Többkilós adag, csokis keksztorta, ellesz egy-két hétig a hűtőben, ha lehúzzák róla a nehezen felsimogatott cukormázréteget.




***

Ami kapcsán megint tanultam valamit. A keksztortára vékonyan felvitt csokis vajkrémet lehűtöttem, hogy ne legyen túl puha, amikor felterítem rá a cukormázat, éppen csak ragadjon egy kicsit, hogy legyen, amire tapasztható a cukormáz (s eltüntesse a keksztorta egyenetlenségeit). Hiba volt a hosszas hűtés. Hiába ügyeskedtem: amikor rásimogattam a mázat, eligazítottam szépen, megjelentek a rettegett buborékok a felszíne alatt. Hol itt, hol ott. Óvatosan kiböktem őket tűvel, mint egy kellemetlen pattanást, s addig nyomogattam, simogattam a mázat, amíg eltűnt a pattanás, s jobbára a tű nyoma is. Nem teljesen, így kentem rá egy kevés porcukrot, ez úgy-ahogy kitöltötte a parányi lyukat, de én tudtam, hogy ott van. Mire végeztem, már a torta túloldalán várt egy hasonló púp. Végül addig bökögettem, nyomogattam a mázat, míg elkerülhetetlenné vált egy második, vékonyabb réteg, hogy a szúrások nyomait teljesen eltüntessem, hiszen egy teljesen, tökéletesen fehér bevonatra volt szükségem. Némi hajtépés után sikerült elhasználnom mind a 2 kg mázat a két, egyébként kicsi tortára.

Persze, már csak utána gugliztam meg, hogy ez mi a fene lehetett, ennyire béna volnék, hogy a leggondosabb ráhelyezés, óvatos lesimogatás után is szorul levegő a máz alá? Nem, a hiba másban volt, meg kellett volna várnom, a míg a lehűtőtt torta szobahőmérsékletű lesz. Ugyanis, állítják a weboldalak, amíg a torta langyosodik, levegőt bocsát ki magából s ettől púposodik fel a cukormáz. Lehet azt bármilyen gondosan simítani, púpos lesz.

Ezt tanultam meg, az utolsó torta készítésekor. Amit még csak fel sem vágtak a nagy napon. S bár az ifjú pár már célzott rá, hogy a gyerekek őszi születésnapjára majd rendelnének tortát, ahogy eddig szoktak (régi kuncsaftok), nemet mondtam. Egyelőre most jó darabig nem akarok cukormázat látni. 

***

Szóval tegnap leszállítottuk az utolsó szivárványszínű Pride-megrendelést is, valami cégnek, s remélhetőleg csendes hét következik. A legközelebbi megrendelés 19-re kell, az egyik elég pepecs meló, de legalább tudom használni a vadvirág formájú kiszúróimat. Végre valami szokatlan. Aztán augusztusig nincs semmi extra, rajzolgathatok olyan sütit, a piacra, amilyet csak akarok. Az Üzem most nyári témájú mézeseket kért, egyelőre a futball bajnokság, és kezükben gyümölcsöket tartó mézes emberek képe van előttem, s esetleg viselhetnének fürdőruhát... Az esküvői köszönetsütikhez rendelt hattyú-kiszúró mellé ajándékba kaptam kicsi dinnye- és banán formájú kiszúrót, azokat használnám az emberkék kezében tartott gyümölcsökhöz.

Az Üzemnek már bejelentettem, hogy a) árat emelek, mert másodszor ment fel idén a gáz és áram ára, b) szeptemberben szabadságra megyünk. A kompjegyeket is megvettük, megint Dublinból megyünk Cherbourg-ba, az Oscar Wilde-kompon. Egy hét Svájc a terv, aztán Magyarország, oda- és visszafelé itt-ott megállók, de ezek még csak levegőben lógó tervek. 

De tervezgetni addig is jó. 
 
***

Odakint kitartóan esik, langyos nyári eső, ami azt jelenti, hogy (viszonylag) csend van, nincs odakint gyerekzsivaj, csak a nappalik nyitott ablakain szűrődik ki/be néha a nyüszi. A kert végében lévő babér most szórja el elhervadt virágait, ma reggel egy fél vödörnyit söpörtem össze a teraszról, ahol nedves, barna rétegként álltak össze, mindenhol, ahová estek: a madarak fürdőjének tetején, a cserepekben, a terasz kövein. Szeretem az ilyen hosszan, csendesen eső esőt, még akkor is, ha sötétebb van a szokottnál. A madarakat sem zavarja, sűrűn landolnak az etetőn, Manci pedig mélyen behúzódott a házikójába, miután már kikövetelte magának a simogatással-bundaápolással egybekötött ebédet.

Hétvégén hosszú-hosszú kihagyás után újra társasági életet éltünk, Trish-nél, raclette-ezni mentünk hozzá, s az esős időre tekintettel amolyan benti eszem-iszomra. 

Sajnos, a raclette gép többször kivágta nála a biztosítékot a túlterhelt hálózat miatt, így végül kis fazékban olvasztottuk a sajtot a zöldségek, húsok mellé. Órákon át beszélgettünk, míg odakint jöttek-mentek az esőfelhők, s az ebédlőjéből látható Little Sugarloaf hegy csúcsa egyre jobban felhőbe került. Már idejét sem tudom, mikor ültünk le így, nagyon kellemes volt, és remélhetőleg majd egy vendéglői összejövetellel folytathatjuk. 

Elvileg 19-én nyithatnak a vendéglők, benti kiszolgálásra, megy a huzavona, hogy hogyan lehessen bemenni, oltással, vagy valamilyen papírral bizonyítva, hogy nem fertőzünk. S nemsokára megkapjuk a digitális passzt, ami európai utazáshoz kell majd, hurrá! Már csak felületesen nézem a napi Covid-körlevelet, amit küldenek az online újságtól, elég hír az, hogy a megbetegedések száma csak nem akar csökkenni, de a súlyos betegeké már igen alacsony. Az új variánsok tartják izgalomban a döntéshozókat, félnek, hogy ezek még bajt fognak hozni. Folyamatosan emlegetik, hogy jön a negyedik hullám, az igencsak fertőző Delta variánsnak hála.

Ne legyen igazuk.

***

Barátunk fia és barátnője nyárra kávézót nyitott Révfülöpön, s természetesen követjük őket, s náluk láttam az eddig számomra ismeretlen tonikos kávét. Elsőre elég furán hangzott a dolog, de van benne ráció: a kesernyés kávé mellé a keserédes tonik, jó sok jéggel, igazi nyári ital, azóta lelkesen iszom, délutáni pick-me-up-ként. Reggel kávé tejjel, vagy tejes tea, ébresztőnek, séta előttre, délután pedig tonikos segítség a második műszakhoz. A hideg vízbe áztatott teafüves  zöldteát is megszerettem, tényleg remek frissítő, s ha az ízlés úgy kívánja, sokféleképpen lehet ízesíteni, de amúgy elég finom magában is. 

Hopp, alaposan rákezdett az eső, megyek egy kicsit hallgatózni, s nézni, ahogy pattognak a cseppek a terasz kövein.

6 megjegyzés:

Bodzás Vendégház írta...

Abból az esőből kellene mifelénk is, itt már lassan sivatag lesz a hetek óta tartó kánikula miatt.
Ha átjöttök Magyarországra, gyertek el Gannára:))Ha egyeztetünk időpontot, még szállásotok is lesz. És végre megismerkedhetnénk:))

kisrumpf írta...

Nagyon szépen köszönöm, tervbe van véve sokfelé autózás, de mivel még minden alakulóban, nem tudom megmondani, mikor járunk arra, de megyünk! Szívesen megnézném alaposabban a birtokot.

Bodzás Vendégház írta...

Rendben, ha közelít az utazás, írj messengeren.

Verus írta...

Ó, de jó hogy elutaztok! Idén mentünk volna mi is először az Oscar Wilde-dal, de az oltások lassúsága miatt eltoltuk jövőre (lemondtuk a jegyet, és lett egy travel creditünk). kíváncsian várom a beszámolódat róla, mi mindig “rövid” komppal megyünk át Walesbe, majd Doverből Calaisba.
Jó utat, jó pihenést!

kisrumpf írta...

Verus, ha tudnád, hogy pirul a fejem... Nagyot tévedtem, ugyanis az Oscar Wilde-ot, amin párszor utaztunk már, eladta a cég pár éve. Az új, Dublinból induló komp W. B. Yeats névre hallgat, s utolsó komputunk alkalmával utaztunk rajta. (Eddig Rosslare-Cherbourg volt az út.) Amikor még nagyon új volt. Csak jót mondhatok róla, kényelmes kabinokkal, tiszta, a személyzet készséges (csupa lengyel, haha), jót lehet sétálni a fedélzeten, vagy nézelődni a fedett előfedélzeten, vagy hogyan hívják. Nekem tetszett. Nem vettünk igénybe plusz szolgáltatást, mozit, vagy ilyesmit, de klassz a bárja, szóval talán csak a reggelik árát róhatom fel, de hát egy kompon eléggé megkérik mindennek az árát. S nekünk a dublini indulás/érkezés egy külön plusz volt.

Verus írta...

Ó.. és tényleg.. Yeats.. 🤦‍♀️
Köszi, erre gondoltam én is, amit 2019-ben vagy 2018-ban adtak át nagy csinnadrattával.. a dublini indulás nekünk is ok, mert távolságra mindkét kikötő ugyanolyan messze van, csak a fővárosba hamarabb eljutunk, mint a kertek alatti utakon Rosslare-be.
Jól hangzik, amit írtál, mozizni mi sem terveznénk, de a club class-ra befizettünk, mert csak kamaszokkal mennénk, ők meg “leeszik” az extrát bőséggel. Hát, meglátjuk, hogy mi lesz jövő nyáron, bízom benne, hogy mindannyian be leszünk addigra oltva és mehetünk nyugodtan.
Nektek szuper nyaralást, pihenést kívánok!