2019. február 11.

Sütési hercehurcák

Hahaha, persze, hogy azt gondoltam, hogy mostantól aztán tökéletes tésztákat produkálok. Korántsem. Az első alkalommal a kurzus után elég szépen néztek ki a croissant-ok, büszkén mutogattam őket, szép belsejüket. A kutyának sem kellettek a piacon, egyet vett meg valaki, aztán már zárás előtt vette meg a maradékot egy vevőnk, aki hajlamos sok maradékot megvenni, aztán ha olyan a hangulata, szétosztja az egészet. A kísérője/házvezetőnője/ápolója ugyan hiába próbálja mindig meggyőzni, hogy ne vegyen meg mindent, de ő elég sokat költ. Mondjuk, a kajaféle elfogy náluk, megeszik az unokái, vagy ő maga, de előfordult, hogy a megvett virágcsokrokat szétosztotta a piacosok között.



Szóval nem kellett senkinek a szép croissant, a pain au chocolat ellenben mind elfogyott.

Múlt héten újra nagy lendülettel álltam neki, de most másféle vajjal, s friss élesztővel. Vádolhatnám a vajat a kudarcomért, de nem lenne sportszerű: én szúrtam el. A vaj hidegebb volt, mint a tészta, s már az első nyújtáskor apró darabokra töredezett, szakadozott a két tésztaréteg között. Nem mintha nem tanultuk volna meg, hogy a vaj és a tészta legyen hasonló hőmérsékletű és állagú... Szívtam a fogam, de becsülettel végigcsináltam a folyamatot, s aztán croissant-okat formáztam a tészta feléből. Szépen nyúltak, szépen feltekerve beraktam őket kelni a hideg sütőbe, hogy ne érje őket huzat. Ahogy tanultam, két órát ültek ott, közben elmentem V. elé a reptéri buszhoz.

Mire hazajöttem, a croissant-ok jó alaposan feldagadtak, ahogy egy pék ismerősöm mondta, akkor jók, ha finoman remegnek a tepsin, akkor azt kicsit megráztam. Igéretesen inogtak, haha. De amint hozzájuk értem a tojásos ecsettel, magukba roskadtak itt-ott. Ah, fenébe, túlkeltek. Nagyon-nagyon óvatosan bekentem őket, s gyorsan kisütöttem mindet, mentve, ami menthető. Lett belőlük vacsora. A negyedórával később berakott pain su chocolat-kat még időben csíptem el, azok mentek a mélyhűtőbe. A croissant-ok rendesen felpuffadtak, de aránytalanul nagyok voltak középen, s a formájuk sülés közben szétment kicsit, s nem néztek ki szépen. Tökéletességre vágytam, s habár a méretük nagy volt, de csúnyák voltak, így megettük őket.

De nem is ez a lényeg, hanem más. Sülés közben kicsit erős illat kezdett terjengeni, s amikor befejeztem a sütést, s benyúltam a tepsiért, jókora, az egész sütő alját befedő sárgás foltra lettem figyelmes a sütő alján lévő védőlapon. Kisült volna a croissant-okból a vaj?! Nem, kis foltoktól eltekintve nem látszott alattuk vajfolt (erre is volt már példa). Kivettem a sütőrácsot a croissant-okkal, s jobban megnéztem a foltot... s lassan leesett, mi történt. Van két nem túl merev, de formatartó hajlékony műanyag lapom, s amikor formáztam, leterítettem sütőpapírral, s arra kerültek a croissant-ok. S mivel csak keleszteni szándékoztam, ezen a lapon plusz a sütőpapíron emeltem át a croissant-okat a rácsra.... S be is raktam ezt is a sütőbe. letakarta a sütőpapír, nem vettem észre, elfeledkeztem róla, s mivel fehér, nem látszott a papír alatt. Szétolvadt, átfolyt a rácson, megült a sütő alján. A nagyja lejött a rácsról, de a vékony bevonatot képtelenség lekaparni, így a rács ment a kukára. 

A héten ismét próbálkozom, remélhetőleg kevesebb hibával. 

Ami ellenben sikerült, ez a kétszínű sütemény volt, a piaci kávézóba csináltam. 


Még tavaly rendeltem egy könyvet, amiben ennél bonyolultabb, sokszínű tésztából készülnek a sütirudak, amelyeket lefagyasztva, majd szeletelve kell kisütni, s a szeletelés után tűnnek elő a minták. Állatfejek, érdekes geometrikus minták készíthetők ezzel a módszerrel, nagyon érdekes, de igen aprólékos munkát igénylő módszer. Elsőként - gyakorlatként - ezt a szíves mintát választottam, a Bálint-nap közeledtével, ennek a blognak a segítségével készítettem el. Meglepően nehézkes volt a fehér tésztából egyenletes rudakat formázni, aztán rásimítani a keményre hűtött, tojásfehérjével egymás mellé ragasztott szív-sorra úgy, hogy az ne törjön/váljon szét. Aztán gyengéden hempergetni az asztalon, hogy a rúd szép egyenletes legyen... Majd még próbálkozom. Keményre fagyasztva, négy-öt mm-es szeleteket vágtam belőle, kicsit megduzzadtak a szeletek, de remekül tartotta a formáját mindegyik süti.

Két dolgot megtanultam ennek a viszonylag egyszerű mintának a készítésénél. Mindenképpen zselés ételfestéket kell választani a színezéshez, hogy a tészta ne legyen túl puha és jó élénk színt kapjunk. Nem érdemes hosszú rudat készíteni, ha több sütire van szükségünk, inkább készüljön két rúd, mint egy hosszú. Könnyebb kezelni.

Nincsenek megjegyzések: