Csak időre kész is legyen! A fenének hiányzanak az ilyen utolsó percben való rohangálások.
S megtaláltam a kékfestő kereskedő kártyáját is.
***
A konyhai mosogató megunta az abúzust, s eldugult. Alighanem nem ez az első alkalom, mert Ede hagyott ránk egy kis lefolyó-tisztító kézi készüléket, amivel alaposan át lehet fújatni, mosatni a csöveket. Nem hatott. Végül a Mr. Muscle tisztítóhabhoz fordultam, ami hosszas agyusztálás után volt csak hajlandó lefolyni a csőbe. A lefolyó környéke ragyogóan tiszta lett tőle, gondolom, marta rendesen, de a szmötyi csak részben tűnt el. A kezelés nem volt elég, minden mosogatás után alapos fújás szükséges. Furcsa, nem evilági hangok és dolgok törnek elő a csőből. Holnap folytatom a kezeléseket, nehogy szegény, távollétünk alatt látogatóba érkező rokonoknak szagosodjék itt a lefolyó.
***
Böhömnek még van némi gumicseréje, lámpacseréje előjegyezve a hétre, önhibánkon kívül ez is az utolsó napokra maradt. V. megrendelte a gumikat Angliából, az Eiretyres-tól (hm), egy magyar nevű ügyintézőtől, magyarul levelezve le a rendelést :-) Legközelebb már csak akkor hallottunk a gumikról, amikor jött a mail, hogy múlt kedden "visszautasítottuk" az átvételt. WTF?! V. szolidan anyázó mailje után újra megkísérlik a kiszállítást...
***
Már bekészítettem a mézes birkákhoz való tésztát.
***
Most már kezdem várni az autóutat, mert eddig mindig nagy élmény volt. Emlékszem az első alkalmakra, amikor még mindenféle útvonaltervezők segítségével, kinyomtatott lapokon követtem az útvonalat, s mondtam V.-nek, merre menjen, mert Focisban nincs GPS. S húztam ki a már megtett távot, és írtam a fogyasztást... Készítettem az angol/francia fizetős utakhoz a fémpénzt, s nyomtam az uram kezébe az elsuhanó tábláról leolvasott összeget. S milyen büszke voltam, amikor keresztül navigáltam V.-t a Párizst körbevevő, elég kaotikusnak tűnő (francia feliratok! "Sortie!") körgyűrűn első utunk során.
Apró emlékképek, amiket néha felemlegetünk:
Rosslare-Cherbourg. Komppal. 19 óra. Soha többet! A linóleummal borított "fürdőszoba". Egy lyuk. A szomszéd öklendezése, míg a wc-t ölelem. Azok a rosszullétek...!
Amikor a mindent vastagon elborító reggeli ködben ("sea-haar") nekiindultunk a Calais-Sopron távolságnak. Amit Böhömmel 11 óra alatt ettünk meg, lefaragva Focis teljesítményéből 2 órát. S még csak nem is Böhöm volt a leggyorsabb a német autópályán.
A frankfurti repülőtér közelében az égre írt, egyre kisebbedő gyöngysor: leszállásra készülődő gépek sora.
A kerítés mellett legelésző kenguru, egy kutyaház-szerű építmény előtt, egy holland kertben. NEM szobor volt.
Amikor Focist V. beadta Solymáron a szervizbe, az egész iroda felállva figyelte, hogyan esik le a szerelő kollégának, hogy jé, másik oldalon van a kormány. Hangosan nevettek a döbbenetén.
Amikor egy macska leszarta V. kocsiját a vidéki panzió autóbeállójában. A macskának hasmenése volt. Egészen pontosan a csomagtartó széle és az autó oldala közti hézagra célzott. Sikerrel. S mire felkeltünk, a nyári napmelegben remekül rászáradt a matéria a kocsira.
Oostende, a szálló majdnem legfelső szintjén kaptunk szobát. Este, a wc-n ülve, a fürdő ablakán át elbámultam a háztetők felett. Mígnem az egyik megindult, s méltóságteljesen elhúzott a többi háztető mögött. A lassan forgó radarernyőről jöttem rá, hogy egy bazi nagy kompot látok, nem háztetőt.

A híd - az a bizonyos híd, ami "túl messze volt", az a ronda, szürke híd Arnhem-ben. Amin áthajtottunk. Aztán megfordultunk, és megint. És megint. A torkomat fura érzelgős csomó tömte el. Sosem hittem volna, hogy ott fogok járni. Erről majd még írni fogok. Mondjuk "Életem hídjai" címmel, vagy valami hasonlóan nagyzolós cím alatt.
Megint Oostende: kajálás közben, délben megszólalt a tér közepén álló zenepavilon felől az Örömóda. Mintha harangjáték lett volna. Már nem emlékszem tisztán, hogy az volt-e, vagy valami felvett zene, de akkor, ott igen megragadott. Döbbentem néztünk egymásra, mialatt felismertük a zenét.
A csodaszép, nemrég kilevelesedett, még friss zöld, vidéki utakon való autózás, miközben felhívtuk a kocsi telefonján V. szüleit. Laza csevej, mialatt az Aachen közeli erdőket, szép tájakat bámultuk. Ahol valami borzasztó csaták dúltak a második világháborúban. Este a magyar származású recepciós ajánlotta argentin szték-házban ette az uram addigi élete második legjobb steak-jét. (Mely azóta a harmadik helyre szorult, egy ír, és egy új-zélandi szelet hús után.)
Aschaffenburg - ahol a rendőr gyorshajtásért megbüntette V.-t, amikor az A3-as útról a "stau"-k (torlódások) miatt átmentünk egy alsóbbrendű útra, és a német városkában kerengve 60-nal talált menni. Állítólag 50-es tábla volt az út elején. Máig megvan valahol a kis rózsaszín cetli, amit a rendőr adott. Végig vigyorgott a meglehetősen limitált társalgás során, nem tudjuk, miért.
Amikor felhívtuk az (angol) B and B tulajdonosát, akinél meg akartunk szállni a Nürburgring közelében. "Itt vagyuk, Nürnberg-től nem messze." - így én a telefonba. - Nemsokára megérkezünk. Volna szoba számunkra?" Döbbent csönd a vonal kissé recsegős, túlsó végén. "A Nürburgring Koblenz közelében van. Az még 400 km...". Vérvörös fejjel tettem le a telefont, s utána tisztáztuk az urammal, hogy a Nürburgring az nem NÜRNBERG mellett van. Köze sincs az egyiknek a másikhoz. S mondanom sem kell, nem aludtunk a fickónál.
Odafelé menet az ír rendszámú autók figyelése a fontos (mennyire mélyen Európában látjuk az utolsót), aztán hazafelé a magyar rendszámúaké (milyen messze Magyarországtól látjuk az utolsót).
Néha azért egybefolynak ám az emlékek az autós oda- és hazautakról. Már nem mindegyikről tudom, hogy melyik emlék melyik alkalomról való. Az izgalmak (elérjük azt a kompot? Indul egyáltalán?), és a röhögős pillanatok (az első Csalagutas vonatozás során étkezőkocsit kerestem. Fél óra a vonatút...). A félig elkészült (akkor ez most használható vajon?) wc és pihenőhely a francia autópálya mentén, ahol a wc bejárata előtt jó munkásemberek ettek zsírpapír-csomagból szenyát.
A szívszorító pillanatok, amikor elkönnyesedett a szemem. Pl. már nem emlékszem egészen biztosan, hogy akkor hallottam-e Dido Thank you c. számát a rádióban, eltelve szerelemmel az uram iránt, amikor véletlenül bekerültünk két motoros rendőr közé, akik a Gresham palota elől indultak el, s végigvittek minket a Lánchídon? Lehet, hogy akkor volt, lehet, hogy máskor. De a rendőrök, azok bezony "kísértek", egy előttünk, egy mögöttünk, röhögtem is teleszájjal.
Megint Nürburgring. Mert odataláltunk ám végül. A köd miatt zárva volt. A történelmi fotón inkább csak sejteni a kaput, és a neonfeliratot, ami az aznapi zárvatartásról értesít, előtte a vigyori urammal, talpig esőkabátban.
A kacsák egy kis csatorna vizén - valami francia természetvédelmi terület menti autós pihenőnél voltunk, a látogató központban madártojás mintázatú csokikat vettem egykori főnökömnek.
(Közben folyamatosan az az érzésem, hogy mindezt meséltem én már...)
Moni, blogolsz majd néha az út alatt?
VálaszTörlésNagyon szeretnék. Laptop lesz (az uramnak dolgoznia kell), majd amikor alkalom nyílik rá, feltömtöm a nyafogásokat, élményeket.
VálaszTörlésVan, amit igen, de nem baj én mindig nagyon szívesen "hallgatom", akár újra meg újra :)).
VálaszTörlésMiért autóztok?
VálaszTörlésRoland
Mert meg szeretnénk nézni ezt-azt útközben. A német Alpok-ban lévő út, Stelvio Pass (ha nyitva van), és ilyenek. S aztán tervbe van véve egy erdélyi út, és vidéki ismerősök látogatása.
VálaszTörlésRoland, ezek a linkek talán segítenek:
VálaszTörléshttp://www.youtube.com/watch?v=uFBudD4HG_U
http://www.nuerburgring.de/en/nuerburgring-race-track.html
http://www.redlineblog.com/autos/wp-content/uploads/2007/10/tg-stelvio-pass-north-ramp.jpg
http://picnixgallery.co.uk/alpine%20route.shtml
http://www.myswitzerland.com/en/interests/adventure_sports/motorbike-tours-route-descriptions/motorbike-tour-four-pass-ride.html
és különben is, "ki gépen száll fölébe..." :)
V.
Jó, én is ültem már be fáradtan a kolléga kocsijába, mire leesett, hogy azért nincs ott a kormány, mert lengyel...
VálaszTörlésA lefolyóhoz ha tudsz szerezni viszonylag tömény (25% feletti) lúgot (mindegy, hogy NaOh vagy KOH) meg erős hipót, e kettőt óvatosan (szigorúan gumikesztyűben, arctól elfelé tartva) összeöntöd, konyhasót bele, majd az egészet a lefolyóba. Ott szerves anyag nem marad... A mr. muszkli is kb. ugyanez, csak legyengítve. Legutóbb Tesco-ban láttam szilárd NaOH-ot (caustic soda, ~99%), óvatosan vele!
Jó utat! Szerintem autóval a legjobb, mert ott állsz meg, azt nézel meg, amit akarsz, és semmi nem köt :) (többé-kevésbé)
VálaszTörlésHa tehetném, körbeautóznám a világot.